Info Telco: MCMC kecewa penyedia platform lambat bertindak kepada Fake Account
ISU FAKE ACCOUNT: MCMC KECEWA SIKAP PENYEDIA PLATFORM KERANA TIDAK BERTINDAK PANTAS TERHADAP LAPORAN YANG DIKEMUKAKAN
Suruhan Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) kecewa dengan sikap pihak penyedia platform sepert Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp dan Telegram kerana tidak bertindak pantas terhadap laporan yang dikemukakannya dalam menangani isu akaun-akaun palsu terutamanya yang digunakan bagi tujuan penipuan.
Kelewatan tindakan berhubung perkara ini dibimbangi akan merencatkan usaha MCMC dalam melindungi pengguna media sosial daripada akaun-akaun palsu terutamanya yang menyamar dan menyalahgunakan identiti individu dan entiti lain, yang seterusnya boleh menyebabkan kerugian wang ringgit kepada pengguna.
Memandangkan platform-platform sedemikian yang tidak dilesenkan kerana beroperasi di luar Malaysia, MCMC amat bergantung kepada tindakan yang dibuat oleh pihak penyedia platform. Justeru, MCMC menggesa pihak penyedia platform untuk lebih bertanggungjawab, responsif dan bertindak pantas terhadap setiap laporan yang dikemukakan oleh Suruhanjaya.
Pihak MCMC sekali lagi ingin menasihatkan pengguna supaya berwaspada, kekal selamat dan menjadi seorang pengguna yang bertanggungjawab yang mengamalkan penggunaan internet berhemah. Elakkan daripada menjadi mangsa kepada akaun-akaun palsu dan menyalahgunakan rangkaian media sosial.
JABATAN KOMUNIKASI KORPORAT MCMC
Sumber: SKMM
Mahu info lanjut daripada media sosial yang lain? Klik sini
Comments
Post a Comment