Info telco: SKMM beri amaran kepada telco mempromosi data tanpa had
Susulan laporan mengenai promosi data
Internet tanpa had yang mengelirukan oleh syarikat-syarikat telekomunikasi
yang terbit dalam sebuah akhbar baru-baru ini, Suruhanjaya Komunikasi dan
Multimedia Malaysia (MCMC) ingin memaklumkan, pelbagai tindakan
proaktif telah pun diambil dan akan terus diambil bagi mengatasi masalah
berkenaan demi melindungi kepentingan pengguna.
Setakat tahun ini sahaja, MCMC telah mengeluarkan notis arahan mengikut
Seksyen 127 Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM) 1998 kepada empat (4)
penyedia perkhidmatan iaitu Celcom, Maxis, Tune Talk dan Webe atas
ketidakpatuhan mereka kepada peruntukan berkaitan pengiklanan
berpandukan Kod Amalan Am Pengguna bagi industri komunikasi dan
multimedia. Pada masa yang sama, keempat-empat penyedia perkhidmatan
berkenaan telah diarahkan untuk membuat tindakan pembetulan ke atas
promosi yang mengelirukan.
Selain itu, MCMC turut melaksanakan tindakan pemantauan terhadap
promosi atau iklan yang ditawarkan oleh penyedia perkhidmatan
telekomunikasi agar maklumat berkaitan promosi adalah jelas, mudah
difahami dan tidak mengelirukan. Langkah ini penting bagi membantu para
pengguna membuat pilihan pakej langganan yang bersesuaian.
Hasil pemantauan yang dijalankan mendapati, masih terdapat penyedia
perkhidmatan yang membuat promosi mengelirukan dan tidak menyatakan
secara jelas terma dan syarat bagi perkhidmatan yang ditawarkan termasuk
mengenai Fair Usage Policy (FUP). Perlu dimaklumkan bahawa FUP adalah
pendekatan untuk memberi pengalaman setara untuk semua pengguna dan
membendung penggunaan keterlaluan yang akan menjejas pengalaman
pengguna amnya. Pihak penyedia perkhidmatan yang ingkar boleh didenda di
bawah Seksyen 242 AKM 1998 yang memperuntukkan denda tidak melebihi
RM100,000 atau dua (2) tahun penjara atau kedua-duanya sekali. Contoh aduan pengguna di laman FB (Tidak menyatakan FUP secara jelas):
Kredit FB: Lan Cho Keng
Oleh yang demikian, MCMC ingin menyeru kepada semua pengguna untuk
memahami maklumat promosi pelan yang ditawarkan sebelum membeli atau
melanggannya. Pastikan juga pelan yang ingin dilanggan itu adalah
bersesuaian mengikut keperluan dan penggunaan masing-masing. Nasihat
yang sama turut ditujukan kepada pihak ibu bapa yang melaksanakan sesi
PdPR di rumah untuk anak-anak mereka.
Sekiranya tidak pasti, hubungi penyedia perkhidmatan masing-masing untuk
maklumat lanjut.
Sumber: SKMM
Comments
Post a Comment